Mastercard, yabancı turistlerin 2023 yılı Türkiye’deki harcama verilerini açıkladı. Mastercard ve Maestro logolu yabancı kartların Türkiye ve seçilmiş diğer ülkelerdeki POS harcamaları baz alınarak hazırlanan rapor kapsamında, 2022 ve 2023 ayları arasındaki 12 dönem karşılaştırıldı.
Türkiye’de yabancı kartlarla yapılan işlemlerde 2023 yılında bir önceki yıla göre adet bazında %12, ciro bazında ise %63 büyüme görüldü. Turist sayısında yıllık artış yüzde 15 oldu. Aynı dönemde kartlı turizm harcama işlemlerinin hacmi ve sayısı bakımından önde gelen ödeme yöntemi banka kartı oldu. Kart türlerine göre ciroya göre dağılım ise %57’sini banka kartları, %43’ünü ise kredi kartları oluşturdu. İşlem adedine göre %67’si banka kartı, %33’ü ise kredi kartı kullanıldı.
TÜRKİYE’NİN BATISINDA YOĞUN HARCAMA
Kartlı turizm harcamalarında gıda harcamalarının artış eğilimi geçen yıla göre devam ederken, Antalya’da yabancıların harcamalarındaki artış hızı diğer illeri geride bıraktı. Kartlı turizm harcamalarında cironun illere göre dağılımı ise sırasıyla yüzde 46 İstanbul, yüzde 20 Antalya, yüzde 9 Muğla, yüzde 4 İzmir, yüzde 2 Aydın ve yüzde 19 diğer illerde gerçekleşti.
15 Cironun sektörlere göre dağılımında yüzde 20’yi mücevher/gümrüksüz/deri ürünleri, yüzde 17’sini hazır giyim, yüzde 12’sini oteller, yüzde 12’sini restoranlar, yüzde 8’ini market ve yüzde 27’sini diğer ürünler oluşturdu.
TURİSTLER EN ÇOK ANTALYA VE MUĞLA’DAKİ OTELLERE HARCAMA YAPIYOR
Yabancıların en çok harcama yaptığı 5 ilden biri olan Muğla’da yabancılar en çok otele harcama yaparken, diğer illerde mücevher/duty free/deri ürünleri lokomotif oluyor.
Türkiye’de alışveriş yaparken kullanılan bireysel yabancı kartların ülkelere göre dağılımına bakıldığında, İngiltere menşeli kartlar ciro açısından ilk sırayı koruyor.
Yıllık ciro açısından ilk beş ülke sırasıyla yüzde 46 ile İngiltere, yüzde 19 ile Almanya, yüzde 13 ile ABD, yüzde 5 ile Hollanda ve yüzde 5 ile Suudi Arabistan oldu.
Bu ülkelerin 2023 yılında 2022 yılına göre yıllık büyüme oranları İngiltere %35, Almanya, Amerika %17, Hollanda %8 ve Suudi Arabistan %33’tür.