Türk otomotiv sektörü 2023 yılını hem ihracatta hem de yurt içi satışlarda rekorlarla geçirdi. 2023 yılında 35 milyar dolarlık ihracatla Türkiye’nin en önemli sektörü olan otomotiv, iç piyasada da yüzünü güldürdü. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, 2019 yılında pazarın daralmasıyla 479 bin adede düşen ve sonraki 3 yıl boyunca 700 bin rakamlarında duran otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 2019 yılında 2019 yılında 700 bin rakamlarında durduruldu. 2023 yılında toplam patlama yaşayarak yıllık 1 milyon 232 bin adede ulaşarak 635 adetle kapattı. Yılın ilk 6 ayında son derece hızlı hareket eden piyasada, özellikle temmuz ayından itibaren krediye erişimde zorluklar hissedilmeye başlandı. Otomobil üreticileri eylül ayından itibaren kampanyalarını hızlandırmaya başlarken, kasım ve aralık aylarında ise derin indirimler dikkat çekti. Yılın ilk 10 ayında tarihi rekorlar kırılırken, kasım ayında rekor kırılamadı. Aralık ayında ise 158 bin 653 adetle yeni bir rekora ulaşıldı.
Aralık ayında güçlü bir atağa geçen Renault, 18 bin 207 adetle otomobil pazarının lideri olurken, Fiat ise ikinci sırada yer aldı. Bu iki markayı VW, Toyota ve Opel takip etti. İlginçtir ki Togg, otomotiv pazarında 6 bin 11 adetle sekizinci sırada yer aldı.
ELEKTRİK PİYASASI PATLADI
Elektrikli otomobiller 2023 yılında satışlarını %833,4 oranında artırdı. 2022 yılında 7 bin 733 adet olan elektrikli otomobil pazarı, 2023 yılında 72 bin 719 adede ulaştı. Bu pazarın lideri 19 bin 583 adet ile Togg olurken, Tesla ikinci sırada yer aldı. 12 bin 150 adet ile.
Benzinli motorların otomotiv pazarındaki hakimiyeti artıyor. 2023 yılında satılan otomobillerin %66,8’i benzinli motora sahipti. Dizel motorlu araçların payı yüzde 13,8’e düşerken, hibrit motorlu araçların payı ise yüzde 10,8 oldu. LPG’li araçların payı %1,1 seviyesinde kalırken, elektrikli otomobil satışlarının payı ise %7,5 oldu.
ALİ HAYDAR BOZKURT: HEDEFİMİZ ÖNCÜ OLMAK
4 Ocak’ta ODMD’nin 14 yıldır düzenlediği “ODMD Satış ve İletişim Ödülleri, 2023 Gladyatörleri” gerçekleşti; yıllık satışlar ve yılın “en iyileri” açıklanarak ödüllendirildi. ODMD Satış ve İletişim Ödülleri’nde 20 kategoride ödüller sahiplerini buldu.
Toplantıda konuşan ODMD Yönetim Kurulu Başkanı Ali Haydar Bozkurt, şunları söyledi: “2024 beklentilerinden bahsedecek olursak, bu yıl herkesin farklı değerlendirmeleri olduğunu görüyoruz. Ancak mevcut tabloya baktığımızda sektörün bu yılki kadar yüksek hacimli bir pazara sahip olamayacağını öngörüyoruz. Farklı bir mali disiplinin takip edileceği bir 2024 yılı bizi bekliyor. Hayalimiz yıllık 2-2,5 milyon adetlik pazar büyüklüğüne ulaşmak. “Stratejiyi ciddiyetle takip ederek Türkiye için otomotiv sektörünün öncüsü olmak bir hayal değil, ulaşılabilir bir hedeftir” dedi.
SATIŞ ÖDÜLLERİ
- En hızlı büyüyen hafif ticari araç markası: Citroen
- En hızlı büyüyen otomotiv markası:MG
- En çok satan hafif ticari araç modeli:FIAT Fiorino
- En çok satan otomobil modeli:FIAT Egea
- En çok satan hafif ticari araç markası: Ford
- En çok satan otomobil markası:FIAT
- En çok satan otomobiller ve
- Hafif Ticari Araç markası: FIAT
İLETİŞİM ÖDÜLLERİ
- Yılın Dergi Uygulaması: Ford
- Yılın Radyo Uygulaması: Ford
- Yılın Dış Mekan Uygulaması: KIA
- Yılın Dijital Deneyim Uygulaması: BMW
- Yılın Gazete Başvurusu: Chery
- Yılın Halkla İlişkiler Uygulaması/Etkinliği: BMW
- Yılın sosyal medyası
- Uygulama: Cupra
- Yılın TV uygulaması: FIAT
- Yılın sosyal sorumluluk projesi: Toyota
- Yılın Sürdürülebilirlik Projesi: Mercedes-Benz Türk
- Yılın Entegre İletişim Kampanyası: Peugeot
- Yılın Jüri Özel Ödülü: Mercedes-Benz Türk
- Yılın basın lansmanı: Renault Austral